Central European Music Square (CEMS)

A CEMS létrejöttének előzménye a rendszerváltozás hatására látrejött helyzet, amelyben gyakorlatilag megszűntek a régión belüli kulturális kapcsolatok és összeomlott az infrastruktúra. Ennek eredményeképpen a térség kulturális láthatósága szinte megszűnt, ha valami mégis megmutatkozott, az egy-két szereplő szubjektív véleményét tükrözte.

A Fórum a Népművészetért Alapítvány 2011-ben kezdett regionális találkozókat szervezni – először a 2011-es, Koppenhágában megrendezésre került WOMEX-en. Amikor a 2015-ös, budapesti WOMEX gondolata felmerült, egyértelművé vált, hogy nem jöhet létre a tervezett regionális színpad anélkül, hogy évekkel az esemény előtt elindul a konszenzusra való törekvés, illetve az anyagi források felkutatása. Ennek oka az országos képviseletek, exportirodák és az országmárkák gyakorlati hiánya volt.

Az anyagi- és infrastrukturális hiátusok megoldására végül létrejött egy platform, ahol az államoktól független szervezetek képviselői mondhatták el véleményüket. Ennek eredményeképpen megalakult a CEMS, amely tulajdonképpen egy régiós fedőmárka, melynek célja a Közép-Európai közös zenei jellemzők láttatása és egy akcióterv kidolgozása a már említett problémákra. Az elsődleges cél régiós konferenciák és showcase-ek elindítása, illetve rendszeressé tétele volt. A program első komoly eredménye a 2015-ös WOMEX Budapest Duna színpada volt, amelyen a regionális feltörekvő tehetségek mutatkozhattak be. Ugyanezen elvek mentén kiemelt szerepet kapnak a régiós értékek a 2016-os Budapest Ritmo-n is.

Az együttműködés szereplői a varsói Transetnika Association, a krakkói Crossroads Fesztivál, a Festiwal Ethno Port Poznań, a cseh Colours of Ostrava Fesztivál, valamint a Indies Scope Records, a szlovák Hudobné Centrum és a Fórum a Népművészetért Alapítvány Magyarországról. A program létrejöttét a Visegrádi Alap támogatta.